Rozprawa online wideokonferencja w sądzie – jak wygląda

Leszek Bloch19 czerwca 20204 komentarze

Jestem po pierwszej rozprawie online

Przysporzyła nieco emocji.

Dla tych którzy dopiero na to oczekują przedstawiam w skrócie jak to wygląda.

Rozprawa online

Kilka tygodni temu otrzymałem z SO Lublin informację o terminie rozprawy z zapytaniem czy zgadzam się na rozprawę online (z zaznaczeniem że takie będą się odbywać w pierwszej kolejności) i czym mam techniczne możliwości ku temu oraz aby wskazać adres email na który prześlą dane dostępowe.

Pismo było zatytułowane: „zobowiązanie” i miało następującą treść:

Sąd Okręgowy w Lublinie I Wydział Cywilny w sprawie sygn. IC …/14 z powództwa A i B przeciwko X, Y, Z o zobowiązanie do złożenia oświadczenia woli zobowiązuje do podania adresu e-mail celem umożliwienia przeprowadzenia rozprawy przy użyciu urządzeń technicznych umożliwiających przeprowadzenie rozprawy na odległość z jednoczesnym bezpośrednim przekazem obrazu i dźwięku – w terminie 3 dni pod rygorem stwierdzenia braku możliwości przeprowadzenia rozprawy w ten sposób, z zastrzeżeniem istnienia w dniu 18 czerwca 2020 roku możliwości technicznych dla przeprowadzania rozprawy na odległość.

Zaakceptowałem, potwierdziłem, wskazałem.

Sądziłem że nic z tego nie wyjdzie – bo nie było żadnej informacji zwrotnej a termin się zbliżał.

Wczoraj szykowaliśmy się do wyjazdu do sądu na g. 12:30 ale ok. 8:30 otrzymałem na emaila z sądu z linkiem do wideokonferencji, nr pokoju i pin.

W tytule emaila była wskazana sygnatura sprawy, data i godzina rozprawy: sygn. I C …/14- 18.06.2020 godz. 12:30.

Treść emaila była następująca:

Wideokonferencja
Tytuł: sygn. I C …/14- 18.06.2020 godz. 12:30

Informacje:
Adres wideokonferencji: https://konferencje.wroclaw.sa.gov.pl/scopia/entry/index.jsp

Informacje od administratora:
Pokój: 66666
Pin: 12345

Status: Zaakceptowany

Informacje od użytkownika:

W przypadku problemów technicznych prosimy o kontakt pod nr telefonu: 71 748 96 00, 71 748 96 39 lub mail: cpw@wroclaw.sa.gov.pl​

Trochę zaskoczony takim obrotem sprawy zacząłem instalować.

Znalazłem się na stronie: https://konferencje.wroclaw.sa.gov.pl/scopia/entry/index.jsp

Pojawiła się informacja:

Centralna Platforma Wideokonferencyjna – Ministerstwo Sprawiedliwości Polska / Cental Videoconferencing Platform – Ministry of Justice Poland

Centrum Kompetencji i Informatyzacji Sądownictwa we Wrocławiu

Dołącz do spotkania

Poniżej były dwa pola do wpisania numerów dostępu. Jeśli w pierwszym wpiszesz 66666 a w drugim 12345 – nawiążesz połączenie testowe.

Miało działać na 10 minut przed rozprawą. Chciałem przetestować wcześniej ale w emailu nie było żadnej instrukcji.

Zadzwoniłem na infolinię gdzie dowiedziałem się że instrukcja jest na stronie sądu apelacyjnego apelacji wrocławskiej w zakładce wideokonferencje.

https://wroclaw.sa.gov.pl/pl/dokumenty/wideokonferencje

Faktycznie instrukcja była – 48 stron 🙂 a w niej możliwość sprawdzenia poprawności działania (Instrukcję do wideokonferencji możesz pobrać tutaj).

Na stronie 6 instrukcji jest o tym jak nawiązać próbne czy testowe połączenie wideokonferencyjne.

Natomiast tu możesz zapoznać się z zestawem dobrych praktyk uczestnika wideokonferencji.

Brzmią one następująco:

Zestaw dobrych praktyk uczestnika wideokonferencji

1. Najlepiej aby uczestnicy wideokonferencji wyposażeni byli w słuchawki z mikrofonem;
2. W przypadku osób początkujących warto przetestować połącznie w pokoju testowym przy wykorzystaniu „Instrukcji instalacji i testowego połączenia programu Scopia”;
3. W przypadku wideokonferencji prowadzonej w formie wykładu uczestnicy powinni mieć wyciszone mikrofony żeby nie generować niepotrzebnych szumów powstających np. w czasie pisania na klawiaturze lub przekładania kartek na biurku. Mikrofon wycisza się z poziomu wideokonferencji klikając na ikonę koło nazwy swojego uczestnika. Jak ikona mikrofonu jest przekreślona uczestnik ma wyłączony mikrofon. Powtórne kliknięcie w ikonę uaktywnia mikrofon;
4. Jeżeli uczestnicy wideokonferencji nie mają potrzeby widzieć się wzajemnie warto wyłączyć przesyłanie obrazu (obciąża łącze). Może wystarczy tylko obraz osoby prezentującej?
5. Moderator spotkania może wyłączyć mikrofony wszystkim uczestnikom i udzielać
głosu tylko wskazanym osobom. Można też udzielić głosu w danym momencie
wideokonferencji np. wtedy kiedy rozpoczyna się panel dyskusyjny. W ramach pomocy dla obywateli sąd uruchomił telefoniczną linię wsparcia:
nr tel.: 71 748 96 00
oraz możliwość zgłaszania problemów drogą elektroniczną:
cpw@wroclaw.sa.gov.p

Było trochę stresu ale na 10 minut przed rozprawą wszystko działało.

Połączył się też Sąd i pełnomocnik jednego z pozwanych.

Niestety nie działało jednej ze stron przeciwnych – pozwanemu bez pełnomocnika – który wcześniej zadeklarował udział w wideokonferencji jak możliwości techniczne po swojej stronie.

Czekaliśmy przed monitorami ok. godziny (w sumie to lepiej niż na korytarzu przed salą) gdyż sekretarz instruowała telefonicznie jednego z pozwanych krok po kroku jak ma się zainstalować.

W tym czasie gawędziliśmy z pełnomocnikiem innego pozwanego któremu także udało się połączyć – po czym rozprawa się rozpoczęła.

Po odebraniu stanowisk stron (tych którym udało się połączyć) i odnotowaniu niemożności połączenia się przez jednego z pozwanych zostaliśmy zobowiązani do złożenia stanowisk na piśmie.

Aha, w trybie online byli: sąd i pełnomocnik powoda (czyli moja kancelaria) i pełnomocnik jednego z pozwanych. Jeden z pozwanych o którym wspominałem zadeklarował połączenie online ale chyba przecenił swoje możliwości w tym zakresie albo też niedomagał mu komputer lub internet. Jedna z pozwanych nie odpowiedziała na pismo z sądu o zgodzie i środkach technicznych pozwalających na rozprawę online i zjawiła się pod salą.

Także tak to wyglądało. Pierwsze koty za płoty ?

A tutaj możesz poznać jak wygląda stawiennictwo w sądzie w czasie epidemii a po zniesieniu obostrzeń 🙂

Leszek Bloch
radca prawny

Photo by NordWood Themes on Unsplash

***

Wygrana w sądzie w sprawie przedsiębiorcy sprzedającego piasek i żwir. Nawet ziarno piasku ma znaczenie

Niedawno skutecznie pomogłem przedsiębiorcy w sprawie, która zrazu wydawała się z góry przegraną. Podzielę się z Tobą tą historią. Może weźmiesz z niej coś dla siebie. Może uchroni Cię przed stratą pieniędzy albo skłoni do refleksji.

Posłuchaj jakie niuanse mogą mieć znaczenie dla sprawy [Czytaj dalej…]

W czym mogę Ci pomóc?

    Twoje dane osobowe będą przetwarzane przez Kancelaria Radcy Prawnego Leszek Bloch w celu obsługi przesłanego zapytania. Szczegóły: polityka prywatności.

    { 4 komentarze… przeczytaj je poniżej albo dodaj swój }

    Michał 22 czerwca, 2020 o 11:00

    Dziękuję za podzielenie się doświadczeniem i informacje praktyczne!

    Odpowiedz

    Leszek Bloch 22 czerwca, 2020 o 12:51

    Mam nadzieję, że się przydadzą i oszczędzą nieco stresu (bo był 😉 ). Zachęcam też do aktywnego dzielenia się swoją wiedzą w komentarzach.

    Odpowiedz

    Sebastian 22 czerwca, 2020 o 13:08

    Nurtuje mnie jedno pytanie. Videorozprawa to też rozprawa a na rozprawie pełnomocnik zawodowy (adwokat/radca prawny itp.) powinien być w todze. Czy stawił się Pan w stroju urzędowym na tej rozprawie ?:).

    Odpowiedz

    Leszek Bloch 22 czerwca, 2020 o 13:36

    Pełnomocnicy po obu stronach byli w togach. Może to dziwne siedzieć przed swoim laptopem, w swojej kancelarii w todze – ale pełnomocnik pozwanego także był w stroju urzędowym. Natomiast co do sądu – to na ekranie było widać jedynie twarz sędzi – na dodatek w masce.

    Odpowiedz

    Dodaj komentarz

    Na blogu jest wiele artykułów, w których dzielę się swoją wiedzą bezpłatnie.

    Jeśli potrzebujesz indywidualnej pomocy prawnej, napisz do mnie :)

    Przedstaw mi swój problem, a ja zaproponuję, co możemy wspólnie w tej sprawie zrobić i ile będzie kosztować moja praca.

    Twoje dane osobowe będą przetwarzane przez Kancelaria Radcy Prawnego Leszek Bloch w celu obsługi komentarzy. Szczegóły: polityka prywatności.

    Poprzedni wpis:

    Następny wpis: